toateBlogurile.ro

miercuri, 9 martie 2011

De ce nu se poate ieftini benzina

Pe fiecare dintre noi, indiferent daca suntem soferi sau nu, ne ia cu furnicaturi pe spinare de fiecare data cand vedem la stiri ca iar s-au scumpit combustibilii. Si in ultimele zile, nici nu apuca sa ne treaca o mancarime ca imediat apare alta.

Pe toate posturile TV se cauta vinovati iar principalii injurati sunt bineinteles Boc si Basescu. Dar sunt ei de vina? Macar 0,0001%? Evident ca nu si voi explica mai jos pe intelesul tuturor (sper).

Combustibilii sunt o marfa "fungibila". Ce inseamna asta? Asta inseamna ca un litru de benzina poate fi inlocuit de alt litru de benzina de aceeasi calitate. La fel este de exemplu graul. Un kilogram de grau din Olt poate fi inlocuit oricand de un kilogram de grau din Alabama.
Asta inseamna ca toti distribuitorii de combustibili din Uniunea Europeana sunt intr-o stransa interdependenta si nimeni nu ar putea opri PETROM-ul sa-si exporte productia in orice alta tara, de unde ar putea obtine profituri mai mari.

Si daca tot am ajuns aici sa vedem care sunt preturile la combustibili de azi (9 martie 2011) in tarile UE (Euro).
Benzina fara plumb CO 95
LocTaraPret (incl TVA)
1Cyprus€ 1.212
2Poland€ 1.214
3Romania€ 1.230
4Estonia€ 1.252
5Latvia€ 1.260
6Bulgaria€ 1.278
7Slovenia€ 1.279
8Luxembourg€ 1.283
9Lithuania€ 1.289
10Spain€ 1.312
11Malta€ 1.340
12Hungary€ 1.351
13Austria€ 1.359
14Slovakia€ 1.395
15Czech Republic€ 1.404
16Ireland€ 1.485
17Italy€ 1.517
18Germany€ 1.522
19United Kingdom€ 1.523
20Finland€ 1.552
21Portugal€ 1.575
22Sweden€ 1.584
23France€ 1.590
24Belgium€ 1.591
25Greece€ 1.620
26Denmark€ 1.664
27Netherlands€ 1.694


Motorina
LocTaraPret (incl TVA)
1Luxembourg€ 1.171
2Poland€ 1.194
3Lithuania€ 1.208
4Cyprus€ 1.235
5Romania€ 1.237
6Slovenia€ 1.237
7Latvia€ 1.267
8Malta€ 1.280
9Slovakia€ 1.284
10Spain€ 1.292
11Estonia€ 1.307
12Hungary€ 1.314
13Bulgaria€ 1.324
14Austria€ 1.340
15Finland€ 1.355
16Czech Republic€ 1.379
17France€ 1.390
18Italy€ 1.405
19Netherlands€ 1.406
20Ireland€ 1.407
21Germany€ 1.408
22Greece€ 1.414
23Portugal€ 1.415
24Belgium€ 1.443
25Denmark€ 1.527
26United Kingdom€ 1.588
27Sweden€ 1.591

Din cate se vede, pretul combustibililor cu tot cu taxe este printre cel mai mic din Uniunea Europeana. Lucrurile sunt si mai clare daca luam in calcul pretul combustibilului fara TVA.

Benzina fara Plumb CO 95
LocTaraPret (excl TVA)
1Poland€ 0.987
2Romania€ 0.992
3Latvia€ 1.033
4Estonia€ 1.043
5Cyprus€ 1.054
6Bulgaria€ 1.065
7Lithuania€ 1.065
8Slovenia€ 1.066
9Hungary€ 1.081
10Spain€ 1.112
11Luxembourg€ 1.116
12Austria€ 1.133
13Malta€ 1.136
14Slovakia€ 1.163
15Czech Republic€ 1.170
16Ireland€ 1.227
17Finland€ 1.262
18Italy€ 1.264
19Sweden€ 1.267
20United Kingdom€ 1.269
21Germany€ 1.279
22Portugal€ 1.280
23Belgium€ 1.315
24Greece€ 1.317
25France€ 1.329
26Denmark€ 1.331
27Netherlands€ 1.424


Motorina

LocTaraPret (excl TVA)
1Poland€ 0.971
2Romania€ 0.998
3Lithuania€ 0.998
4Luxembourg€ 1.018
5Slovenia€ 1.031
6Latvia€ 1.039
7Hungary€ 1.051
8Slovakia€ 1.070
9Cyprus€ 1.074
10Malta€ 1.085
11Estonia€ 1.089
12Spain€ 1.095
13Finland€ 1.102
14Bulgaria€ 1.103
15Austria€ 1.117
16Czech Republic€ 1.149
17Portugal€ 1.150
18Greece€ 1.150
19France€ 1.162
20Ireland€ 1.163
21Italy€ 1.171
22Netherlands€ 1.182
23Germany€ 1.183
24Belgium€ 1.193
25Denmark€ 1.222
26Sweden€ 1.273
27United Kingdom€ 1.323

Sursa: http://www.energy.eu/
Indiferent cum am analiza preturile, in Romania sunt printre cele mai mici din Uniunea Europeana.
Foarte multi vor spune ca "da, dar mai mult de jumatate din pretul combustibililor sunt taxe si accize...de ce nu le scade Guvernul?". Este foarte simplu: PENTRU CA NU POATE.
Cand s-a negociat aderarea la Uniunea Europeana, guvernul de atunci (care nu era PDL) si-a asumat un calendar prin care accizele vor creste treptat pana la nivelul celor din Uniunea Europeana. Iar toate partidele parlamentare de atunci (care sunt si cele de acum) si-au dat acordul pentru acest lucru. In cazul in care acest calendar nu este respectat, Romania va suporta penalitati care pana la urma sunt platite tot de noi, cetatenii. Singura taxa cu care Guvernul poate sa jongleze este TVA-ul dar cresterea lui de la 19% la 24% nu a avut decat o influenta minima asupra pretului carburantului. In conditiile in care acest TVA ar fi si la ora actuala de 19%, pretul combustibililor ar fi mai mic doar cu 5 centi/litru adica aproximativ 20 de bani/litru.  Iar TVA-ul nu poate fi scazut numai pentru combustibili.
Deasemenea, foarte multi vor spune ca salariile in Romania nu sunt la nivelul celor din UE. Si asta este adevarat, dar nu UE s-a rugat de noi sa intram, ci noi ne-am milogit de UE ani de zile sa ne primeasca, si intrand, trebuie sa respectam regulile jocului lor. Nu putem sa venim cu "inventii" romanesti. Iar ultimul lucru pe care ii intereseaza pe petrolisti este cat castiga pe luna romanii. Pentru ei, important este profitul, si atata timp cat vanzarile nu au scazut decat cu aproximativ 10%, pentru ei treaba merge ca unsa.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

toateBlogurile.ro